Wycieczki autokarowe z reguły kojarzą się z przyjemnością - związaną z odwiedzaniem ciekawych miejsc czy wspólną zabawą podczas wyjazdu. Czasem jednak zdarza się tak, że w ich trakcie dochodzi do różnego rodzaju nieprzyjemnych wydarzeń i wypadków. Kto wówczas odpowiada za wyrządzone szkody? Dowiedz się tego z naszego tekstu!
Wypadki drogowe
Z całą pewnością najbardziej niebezpiecznym typem sytuacji, do jakich może dojść w trakcie transportu autokarowego, są kolizje i wypadki drogowe. Co warte podkreślenia, ich przyczyny bywają bardzo różne i niestety nie zawsze kierowca ma też bezpośredni wpływ na ich wystąpienie. Ma to bardzo duże znaczenie z punktu widzenia późniejszego dochodzenia roszczeń przez poszkodowanych pasażerów. W zasadzie mogą tu wystąpić dwie sytuacje, gdy:
- całość lub część winy ponosi przewoźnik - wówczas to on odpowiada za szkody.
- całość winy wynika z działania poszkodowanego, osób trzecich lub też czynników niezależnych - np. atmosferycznych - wówczas firma transportowa nie ponosi odpowiedzialności.
W tym miejscu warto też zwrócić uwagę na sytuację, w której podróżny doznał obrażeń w wyniku nieprzestrzegania zaleceń czy regulaminu przewozu. Wówczas poszkodowany nie może liczyć na wypłatę pełnej kwoty rekompensaty od przewoźnika. Najczęściej sytuacja taka ma miejsce w przypadku niezapięcia pasów bezpieczeństwa.
Szkody wyrządzone przez pasażerów
Mimo zmieniających się czasów, w dalszym ciągu najczęstszą przyczyną szkód w autokarach jest niewłaściwe zachowanie pasażerów. Co jasne i w tym przypadku możemy mieć do czynienia z działaniami z premedytacją lub też bardziej przypadkowymi. Niezależnie od intencji, za szkodę taką odpowiada jednak zawsze sprawca i podmiot czy osoba wynajmująca pojazd. Oni też są zobowiązani do poniesienia konsekwencji dokonanych zniszczeń - co z reguły polega na zapłaceniu za naprawę uszkodzonego elementu. Co warte podkreślenia, wielu przewoźników w przygotowanych przez siebie umowach podkreśla, że poważne akty wandalizmu, których skutkiem jest utrudnienie pracy kierowcy czy uniemożliwienie ruchu wynajętego autokaru, mogą być przyczyną rozwiązania umowy najmu.
Szkody wynikające z użytkowania
A jak wygląda sytuacja, gdy podczas podroży wystąpiły szkody, wynikające z normalnego użytkowania autokaru? W tym przypadku największym problemem może okazać się ocena danej sytuacji przez strony. W zasadzie bowiem odpowiedzialność za awarie tego typu spoczywa na przewoźniku - co więcej, jest on zobowiązany do ich szybkiej naprawy, jeśli skutkują one np. obniżeniem komfortu podróży. Z drugiej jednak strony wiele sytuacji jest na tyle niejednoznacznych, że może nawet dochodzić do trudnego do polubownego rozwiązania konfliktu. Dlatego też warto z jednej strony dbać o stan wyposażenia autokaru, by nie było ono "u kresu żywotności", a z drugiej po prostu uważać na to, jak używa się konkretnych elementów, a w razie wątpliwości - prosić o pomoc kierowcę.
Szkody niewynikające z winy wynajmującego
Dość częstą sytuacją podczas wyjazdów autokarowych są szkody wytworzone przez osoby postronne - chociażby wybite szyby, lusterka, czy przebite opony. W ich przypadku z reguły odpowiedzialny za naprawę jest najemca, który często naprawia tego typu uszkodzenia z ubezpieczenia. Co jednak warte podkreślenia, w niektórych sytuacjach firmy świadczące usługi autokarowe zabezpieczają się na takie sytuacje i zobowiązują wynajmującego do poniesienia kosztów napraw. Zapisy takie stosuje się np. w sytuacjach, gdy podróż jest obarczona dużym ryzykiem - np.: wiedzie przez tereny lub do miejsc o niepewnej sytuacji politycznej.
Mimo że temat odpowiedzialności za różnego rodzaju szkody podczas jazdy jest dość oczywisty, to warto zadbać, by związane z nim zapisy znalazły się w podpisanej umowie najmu. Pozwoli to bowiem na rozwianie wszelkich wątpliwości i łatwe rozstrzyganie sytuacji spornych. W tym miejscu warto też podkreślić, że sposobem na uniknięcie problemów jest też nawiązanie kontaktu z dobrymi firmami transportowymi, takimi jak Dariusz Wysocki Przewozy Autokarowe z Warszawy. Stosujemy bowiem jasne zasady odpowiedzialności i dbamy, by nasze pojazdy były zawsze w pełni sprawne. Zapraszamy do kontaktu!